5 kroků, jak vytvořit domácí kancelář pro nerušený home office

Tuesday 26. January 2021 |
Autor: Monika Šaríková

Dříve se říkalo pracovna, dnes se hovoří o domácí kanceláři. S ohledem na současný stav získává místo v domácnosti vymezené pouze pro výkon práce stále významnější roli. Aby domácí kancelář plnila svůj účel, je třeba se zamyslet nad jejím uspořádáním.

 

Přiznejme si, že před koronavirem možnost pracovat z domu představovala skvělý způsob, jak se “ulejt” z práce a neplýtvat přitom cennou dovolenou. Člověk sice musel být na telefonu a něco málo udělat, ale se standardním výkonem v normální kanceláři se to srovnávat nedalo. Druhý způsob nabízely tzv. sick days. Ani jedno z toho nebyl standard a ne každá firmy tyto dva žádané benefity svým zaměstnancům nabízela.

 

To se však za poslední rok změnilo. Kvůli koronaviru a s ním spojených omezení se spousta lidí téměř ze dne na den ocitla na plný úvazek v domácí kanceláři. Konec ulejvání s noťasem u telky, tentokrát už je se jedná o home office na ostro. Skutečná práce vyžaduje odpovídající pracovní prostředí. Jak na to?

 

Pracovat z gauče je sice pohodlné, ne však na dlouho. 

První krok: Najděte vhodné místo pro domácí kancelář

Výběr místa vhodného pro domácí kancelář ovlivňuje několik faktorů. Jedná se o velikost bytu a počet místností, počet a věk ostatních členů domácností, zejména dětí, které patří mezi nejvíce rušivé elementy.

 

  • Velikost bytu a počet místností - nejlepší je domácí kancelář umístit do vlastního pokoje. To si však můžete dovolit pouze v případě, pokud onu místnost navíc máte. Samostatná místnost pomáhá navodit pracovní prostředí nejlépe.
  • Počet a věk členů domácnosti - poměrně snadné je vytvořit klidné pracovní místo v domácnosti, kde bydlí jedna single osoba, pár či více dospělých ve spolubydlení. V rodinách s dětmi a navíc s nedostatkem místa je výrazně těžší najít klidné místo pro práci na pár minut, natož po celý den.​

V domácnosti, kde bydlí pouze dospělí, stačí vybrat příjemný kout nejlépe poblíž okna. V rodině s dětmi je důležité najít prostor v místnosti, do které během pracovní doby nebudou mít děti přístup. Může se jednat například o kout v obývacím pokoji nebo ložnici, který lze nějakým pěkným způsobem oddělit od zbytku pokoje (např. paraván, látková zástěna, knihovna).

 

Žijete-li v domácnosti sami nebo pouze s partnerem, můžete si kancelář vytvořit klidně v obýváku.

Krok druhý: Jak by mělo vaše pracovní místo vypadat

Než se vrhnete do výběru a nákupu vybavení domácí kanceláře, zamyslete se nad tím, co ke své práci budete opravdu potřebovat. Stačí vám menší stůl nebo ke své práci potřebujete jeden či dokonce dva další monitory, případně nějaké další zařízení a techniku? Pomůže to s výběrem správné velikosti stolu. 

 

Další otázku představují úložné prostory v domácí kanceláři. Někteří lidé ke své práci nepotřebují nic jiného než notebook a stůl, jiní se neobejdou bez fyzických dokumentů. Kromě pracovního stolu tak potřebují prostor pro uložení šanonů apod. Zvažte, zda bude stačit skříňka se šuplíky nebo je nutná policová skříň.

 

Potřebujete k práci jenom stůl nebo také polici na “pracovní papíry”?

Krok třetí: Nejdůležitější je kvalitní stůl a židle

Máte vybrané místo a víte, co k práci potřebujete. Nejvíce pozornosti věnujte výběru stolu a pracovní židle. U stolu hraje roli velikost pracovní plochy a výška. U pracovního stolu byste správně měli sedět vždy s rovnými zády tak, aby chodidla byla celou plochou na zemi a předloktí rukou svíraly úhel 90° těsně nad plochou stolu.

 

Stejně důležitý je výběr kancelářské židle, na které strávíte několik hodin denně. Samozřejmostí je nastavitelná výška a opěrky rukou, výhodou je správný ergonomický tvar, který zádům a ideálně i krku a hlavě poskytne dobrou oporu. 

 

Myslet byste měly tak na zdravý styl sezení.

Krok čtvrtý: Uspořádání pečlivě promyslete

Jakmile máte vybrané místo i vhodné vybavení, s uspořádáním domácí kanceláře si můžete pohrát. Vyzkoušejte si například, zda vám vyhovuje sedět zády k místnosti nebo naopak ke stěně. Spoustě lidí je totiž nepříjemné sedět zády ke dveřím mimo dění. Proto bývá lepší stůl umístit do prostoru a posadit se zády ke stěně.

 

Sedět zády ke stěně má další výhodu. Pokud často pořádáte pracovní videohovory, určitě je vhodnější, aby účastníci hovoru nesledovali dění ve vaší domácnosti. Vždy dbejte na rozdělení soukromého života a práce. Na druhou stranu dávejte pozor, aby vám ve výhledu neskončila zrovna televize.

 

Ne každém vyhovuje sezení čelem ke stěně. Hodně záleží na tom, co se v místnosti děje. Všeobecně platí, že lidé podvědomě rádi vidí na dveře.

Krok pátý: Myslete také na zútulnění domácí kanceláře

Poslední tečku při zařizování domácí kanceláře představují nejrůznější doplňky od pracovní lampičky, přes různé organizéry na administrativní potřeby až po doplňky, které slouží k zpříjemnění domácího pracovního prostředí. 

 

Může se jednat o hezký obraz na stěnu, fotografie či si zarámovat oblíbený motivační citát, který vám vždy dodá chuť do práce. Nezapomeňte na živé květiny, které vypadají skvěle úplně všude.  

 

Domácí kancelář by měla být zároveň místem, kde se cítíte příjemně.